Panic attack in public place. Woman having panic disorder in city. Psychology, solitude, fear or mental health problems concept.
FOTO: Getty Images/iStockphoto

Stressad eller trött?

Att känna sig trött, avslagen och lite stressad under en kortare period är normalt. Vår energi går naturligt genom toppar och dalar under dagen och under året. Från och till är det ganska lite som skall till för att snabbladda sitt eget batteri.

Vad gör du när du känner dig stressad eller trött?

Vi har väl alla perioder med mer stress och mindre energi, när huvudet värker och ögonen är tunga, men du känner att du inte kan ta dig tid till en ordentlig paus.

Du tänker på allt du måste göra; jobb, tidsfrister som skall hållas, husarbete, träning och andra förpliktelser. Du vet att det måste göras, men du känner att hela kroppen stretar emot. Allra helst har du lust att krypa upp i sängen, sluta ögonen och ta en ordentlig paus, helst i flera dagar (eller flera veckor).

Alla har perioder där energin inte är på topp och du känner dig extra stressad eller sliten. Det är helt naturligt att dessa känslor svänger, men i regel har vi inte tid att ta en ordentlig time-out. (Vem har väl inte drömt om att bara rymma från allt ansvar en liten stund?)

Då kan det vara fint att veta att du absolut inte behöver rymma från allt för att få tillbaka något av energin och gnistan. I många fall kan små, otroligt enkla steg hjälpa dig på rätt väg.

Naturligt att känslorna svänger

Det allra första jag vill rekommendera är att få ett «helikopterperspektiv» och en överblick över ditt liv. Fråga dig själv om du har behov av och möjlighet att göra om något i ditt liv för att få det bättre.

Vad kan du ta tag i och göra något åt? Och inte minst; vad behöver du acceptera eller försona dig med? Skillnad mellan det du kan och det du inte kan göra något åt.

Att acceptera de saker i livet som inte kan ändras och de som är som de är, reducerar i sig mycket stress. Från och till kommer ditt liv att vara kasst och svårt. Kom då ihåg att använda din tid på det du kan påverka. Allt för många människor använder massor av kraft på det de inte kan göra något åt.

5 enkla tips

Ibland behöver vi alla ett humörlyft och då kan det hjälpa att testa dessa enkla råd, enligt Psychology today:

1. Var extra tålmodig med någon som arbetar hårt

Det är väl känt att vanliga handlingar kan lyfta humöret. Att vara extra snäll och tålmodig med någon som arbetar hårt, står i din väg eller som kanske gör något fel, är exempel på detta. Dessa vänlighetshandlingar kan hjälpa dig att känna att världen inte är ett så brutalt ställe.

2. Vara extra varm och vänlig mot en främmande person

Denna punkt liknar punkt ett lite grann, men du kan även höja ditt humör genom att vara extra varm och vänlig mot en främmande person.

3. Fråga dig själv: ”Vad av detta kan jag kontrollera?”

Folk känner sig ofta mycket ängsliga när de befinner sig i en situation som är osäker eller komplicerad. Även om du kanske inte kan garantera ett gott resultat, så kan du göra handlingar som ökar sannolikheten för det.

4. Hoppa över en uppgift eller ett steg i en uppgift

Ibland lägger vi extra press på oss själva och tänker att alla uppgifter måste genomföras perfekt. Men det måste de inte. Om du vanligtvis gör allt väldigt noggrant, så kan du hoppa över ett steg i en uppgift för att göra den mindre stressande.

5. Berätta för några personer vad du värdesätter hos dem

Vi ser inte alltid våra egna styrkor. Du kan värdesätta en vän, en familjemedlem, en kollega eller en bekant för några specifika egenskaper som den personen har. Berätta för personen väldigt specifikt vad du värdesätter hos personen och med ditt förhållande till personen. Det kommer att ge dig en god känsla.

Sömn betyder mer än du tror – ta en tupplur

Många tror att de måste göra något väldigt avancerat och mitt uppe i stressen med att stressa ned, glömmer de det alldeles enkla.

Hur vore det att ge dig själv en god natts sömn? Tillräckligt med sömn, regelbundna måltider och frisk luft i dagsljus är de allra viktigaste vi kan ge oss själva när batteriet är lite urladdat.

Många tror att de måste göra något väldigt avancerat och mitt uppe i stressen med att stressa ned, glömmer de bort det enkla. Utan sömn, motion och sund kosthållning blir allt annat som att hälla vatten på en gås, det får inte fäste och får liten effekt.

Dessutom rekommenderar jag att du frågar dig själv: Vad ger mig lite energi under denna period med stress? Vad behöver jag av mig själv för att göra plats för mer kraft och energi? Från och till är det ganska lite som skall till för att snabbladda sitt eget batteri.

14 råd för mer överskottsenergi och glädje

  1. Starta dagen med att påminna dig själv om fem personer och saker i ditt liv som du är tacksam för. Många tänker att de måste vara lyckliga innan de kan vara tacksamma, men pröva det motsatta. Tacksamma människor blir lyckliga.
  2. Andas djupt och tänk tillbaka på goda minnen. Påminn dig själv om vackra episoder i ditt liv.
  3. Ge plats åt vänligheten. Ge andra människor vänliga kommentarer.
  4. Ge en varm komplimang till en vän eller kollega.
  5. Tacka människor för god service och ge andra människor en trevlig kommentar.
  6. Le åt personer som du träffar. Säg ”hej” och le när du sätter dig på bussen eller tåget. Du kommer att bli överraskad över hur många överraskande leenden du får tillbaka.
  7. Ge dig själv en energiboost genom att klä dig lite fräscht och färgglatt på jobbet imorgon.
  8. Köp en härlig blomsterbukett till dig själv, tänd stearinljus, mys under en pläd med något gott i koppen.
  9. Ta några lediga minuter från intensiv digital användning. Vår digitala vardag gör oss tillgängliga dygnet runt på gott och ont. Detta har en negativ inverkan på effektivitet, stress och överskott. Hjärnan behöver vila. Begränsa din tillgänglighet, du behöver inte vara tillgänglig 24/7. Du behöver inte svara omedelbart.
  10. Gå från multitasking till monotasking. Vi multitaskar och hoppar från det ena till det andra. Koncentrera dig på en sak åt gången. När en uppgift är klar, så går du till nästa. Att göra en sak åt gången, bidrar till att reducera stressnivån.
  11. Planera in stimulerande saker under dagen, något du behärskar och som är roligt.
  12. Skapa mindre tuffa tidsplaner. Planeringen går ofta förlorad på grund av oförutsedda händelser.
  13. Lär dig ordet «pyttsan» och låt bli att sträva efter det perfekta. Personer som hela tiden strävar efter det perfekta, är mycket mer utsatta för att uppleva stress än de som har en mer realistisk inställning till vardagens prestationer och livets uppturer och nedturer.
  14. Ta dig själv på mindre allvar, tillåt dig själv att göra fel och sätt saker i perspektiv.